search

Monday, August 27, 2012

Pancing Udang Galah di Sungai Tanjung Karang (Lembah Klang)

Share : Gendang Perang

                    

Di mana ada udang galah di situ ada kapal selam. Kapal selam adalah istilah yang digunakan oleh kaki pancing yang berpegang teguh pada pantang larang ketika memancing. Kaki pancing dilarang menyebut nama buaya sebaliknya menggunakan pelbagai istilah lain dan yang paling popular islah kapal selam.
Sungai Tanjung Karang ialah salah satu lokasi memancing udang galah yang popular bagi kaki pancing di sekitar Lembah Kelang.

Di kesempatan ini gua ingin mempromosikan seorang nelayan part time yang kerjanya membelat di Sungai Tanjung Karang. Samsudin itulah namanya dan lebih mesra dipanggil Cik Din. Kerja utama Cik Din ialah mengambil upah mengait kelapa sawit.


Cik Din ialah seorang bekas kaki pancing tegar semasa mudanya. Ketika itu dia mempunyai banyak wang hasil daripada kerja sebagai pemandu lori besar. Kebanyakkan wangnya habis di lokasi-lokasi memancing dari darat hingga ke laut dalam.


Sebagai bekas kaki pancing tegar, Cik Din faham benar keinginan seorang kaki pancing. Oleh itu dia sudi menyewakan botnya kepada kaki pancing.


Kelebihan menyewa bot dengan Cik Din ialah dia tidak akan menyewakan botnya kepada kaki pancing ketika masa tidak sesuai untuk memancing.Dia juga menyediakan parking kereta yang selamat iaitu di halaman rumahnya sendiri. Sewa yang dikenakan oleh Cik DIn ialah RM 50 tanpa minyak petrol.Minyak perlu dibeli sendiri oleh Penyewa. Dengan sewa RM 50 itu kaki pancing boleh memancing selama 24 jam kalau sanggup.
Bagi mereka yang ingin memastikan tidak pulang dengan tangan kosong dan menghampakan anak-anak dan isteri bolehlah menempah udang galah hidup yang dibelat oleh Cik Din pada harga RM40 sekilo dan yang mati pada harga RM30 sekilo.

                                       
Nak tipu bini pun boleh hahaha! terpulang kat lu orang la... itu namanya tipu sayang. kihkihkih! "abang pancing dapat tiga kilo dalam masa 5 jam saja" Lain kali nak pergi memancing kompom bini tak panjang muncung lagi.
Jika ada rakan-rakan yang teringin makan udang galah liar yang fresh dari sungai Tanjong Karang juga bolehlah membuat tempahan terutama yang mempunyai isteri yang sedang mengidam. Cik Din turut menjual ikan baung liar dengan harga RM 30 sekilo.


Bagi mereka yang tidak pandai mengendalikan bot dan ingin mendapat perkhidmatan Cik Din sebagai 'tekong', dia sedia memberikan khidmatnya dengan upah RM 40 jika dia tidak kepenatan akibat kerja-kerja mengait sawit.
Kepada mereka yang berminat untuk menyewa bot Cik Din atau membeli udang galah liarsila hubungi beliau di nombor

                                  017 3790881 Cik Din

                Jangan lupa hubungi beliau untuk mendpatkan

                      tarikh yang sesuai untuk memancing.

2 comments:

  1. cik din dah kehilangan telefonnya... jatuh dalam sungai tanjung karang. untuk urusan sewa bot sila hubungi anaknya Ridhwan 017 6204915 Ridhwan

    ReplyDelete
  2. Boleh hubungi juga anak nya Diah 0142298861 utk urusan sewa bot

    ReplyDelete