search

Thursday, August 23, 2012

Asthma / Lelah Cara Kampung

 

       Cuba cara tradisional di bawah terlebih dahulu yang lebih mudah dah tidak bahaya.

  1. Makan bawang putih. Cuba lenyekkan bawang putih seketul dan makan begitu saja. kalau tak boleh, campurkan bersama secawan jus limau dan minum. Setelah biasa, tambahkan kuantiti bawang putih sedikit demi sedikit. Seketul kepada dua ketul dan seterusnya sehingga 10 ketul. Lihat perubahannya.

              Bawang Putih

  1. Kunyit sangat bagus untuk merawat asthma. Anda boleh cuba campurkan sesudu serbuk kunyit bersama dengan segelas susu. Minum sebanyak 2 atau 3 kali sehari. Elok diminum ketika perut kosong. Amalkan selalu dan lihat perubahannya.

                Buah Ara   

  1. Buah ara juga boleh digunakan untuk merawat asthma. Buah ara adalah buah yang orang selalu bawa balik dari mekah bersama kurma. Buahnya banyak biji dan manis. Ambil 2 atau 3 ulas buah ara kering tersebut, basuh sebersihnya dengan air suam dan rendamkan ke dalam secawan air. Biarkan satu malam. Esoknya makan buah ara itu terlebih dahulu dan minum sekali air rendamannya. Lakukan selama sekurang-kurangnya 2 bulan dan lihat perubahannya.

                                             Madu Asli

  1. Campurkan sesudu madu, 1/4 sudu jus bawang dan 1/8 sudu lada hitam dan minum. Ini juga salah satu cara merawat asthma

 

  1. Jika anda nafas anda mula berbunyi tanda asthma nak datang, segera 2 perca kain putih, rendam ke dalam cuka putih dan ikat longgar pada pergelangan tangan anda. Bagi kebanyakan orang ini mampu menghentikan serangan lelah mengganas dengan lebih teruk lagi.

       Buah Appricot 

  1. Makan 3 hingga 6 biji buah appricot satu hari. Jadikan ia amalan untuk merawat keadaan paru-paru anda yang teruk dilanda lelah.

 

  1. Ambil seberkas jug penuh dengan madu. Tunduk dan letakkan hidung anda betul-betul di atas madu tersebut dan tarik nafas perlahan-lahan. Udara terhasil dari madu itu membuatkan anda boleh bernafas dengan mudah dan tenang.

                   

            Selamat mencuba pada yang terkena penyakit lelah.

No comments:

Post a Comment